مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان

مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان

هدف از این مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان بانک مهر اقتصاد می باشد

مشخصات فایل

تعداد صفحات 102
حجم 0 کیلوبایت
فرمت فایل اصلی doc
دسته بندی رشته فناوری اطلاعات (IT)

توضیحات کامل

دانلود مبانی نظری پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته فناوری اطلاعات

بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان بانک

 
 
 
 
 
چکیده
افزایش روزافزون سطح رقابت در بازار، مدیران و تحلیل گران سازمان ها را وادار ساخته به دنبال راهکارهایی باشند که مزیت رقابتی را برای سازمان به ارمغان آورند. بر اساس مطالعات موجود، استفاده از دانش مشتری جهت اتخاذ استراتژی‌های لازم برای جلب رضایت مشتری می تواند سازمان ها را به سمت تحقق این هدف سوق دهد. از سوی دیگر گسترش بهره گیری از فناوری های بروز در زمینه اطلاعات و ارتباطات خصوصاً در بانک ها باعث بر جای ماندن حجم عظیمی از داده ها گشته که تحلیل و تصمیم-گیری بر اساس آن ها با روش های معمول گزارش گیری و روش-های آماری امکان پذیر نمی باشد. داده کاوی ابزار بروز و قدرتمندی است که در این پایان نامه جهت تحلیل داده ها به جهت استخراج دانش مشتری پیشنهاد می گردد.
 
هدف از این تحقیق با عنوان «مدیریت دانش مشتریان بانک مهر اقتصاد با استفاده از تکنیک های داده‌کاوی»، بخش‌بندی مشتریان بانک مهر اقتصاد، باهدف کشف ویژگی‌های رفتاری مشابه، برای کمک به مدیران این بانک جهت تسهیل اتخاذ استراتژی‌های متناسب با هر بخش و در نتیجه حفظ، تقویت و یا توسعه ارتباط با مشتریان و نهایتاً سودآوری برای این بانک می  باشد. داده‌های خام مورد نیاز جهت این مطالعه از پایگاه داده‌های بانک مهر اقتصاد استخراج شده است.
 
 
 
كلمات كلیدی :

داده کاوی

کشف دانش

مدیریت دانش مشتری

خوشه بندی مشتریان

 
 
 
 مقدمه
در سال های اخیر دانش  به عنوان منبعی ارزشمند در کنار منابعی چون کار، زمین، سرمایه قرار گرفت و به عنوان موتور تولیدکننده درآمد و یك دارایی مهم و راهبُردی برای سازمان شناخته شد. از طرفی به دلیل وجود رقابت شدید در بین کسب و کارهای امروزی از جمله صنعت بانکداری، مشتری و توجه به جایگاه او و ارتباط با او اهمیت ویژه ای یافته است. بنابراین مبحث بسیار مهم مدیریت دانش مشتری  مطرح گردید که امروزه مطالعات بسیار زیادی را به خود اختصاص داده است. مدیریت دانش مشتری با استفاده از راهکارهای مختلف مدیریت دانش نظیر روش‌های داده‌کاوی  زمینه بسیار خوبی را جهت استفاده مفید از گنجینه گران‌بهای دانش مشتری فراهم می آورد.
 
از سوی دیگر در عصر حاضر بهره گیری از فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات در عرصه های مختلف کسب وکار به امری گریزناپذیر مبدل گشته است. به طور خاص صنعت بانکداری از جمله صنایعی است که به‌کارگیری فناوری های روز دنیا در این صنعت می تواند مزیت رقابتی انکارناپذیری را برای آن ایجاد نماید. بنابراین این صنعت نیز از بهره گیری از بروزترین فناوری ها مستثنا نبوده و مواردی مانند بانکداری الکترونیک، سیستم‌های یکپارچه بانکداری ، دستگاه های خودپرداز، کارت های اعتباری، پایانه های خرید الکترونیک و… از مصادیق این امر می باشد.
ورود فناوری های جدید به سازمان سبب افزایش چشمگیر سرعت تولید اطلاعات و در نتیجه بر جای ماندن حجم عظیمی از داده‌ها گشته است. از آنجا که این داده‌ها اغلب حجیم و وسیع می-باشند، معمولاً به صورت خام قابل‌استفاده نیستند، بلکه دانش موجود در آن ها باید استخراج گردد. با این وجود که ارزش این داده‌ها بر کسی پوشیده نیست، حجم بسیار بالای داده‌های ارزشمند موجود، تحلیل و بهره گیری از آن ها را به امری چالش‌برانگیز مبدل ساخته است.
 
 چرا که تحلیل به واسطه روش‌های گزارش گیری سنتی در این مقیاس امکان پذیر نیست و روش‌های آماری موجود نیز از ظرفیت کافی جهت تحلیل این داده‌ها برخوردار نمی باشند. بنابراین باید به دنبال راهکاری بود که با غلبه بر این محدودیت، امکان انجام مطالعاتی جامع تر با نتایج دقیق تر و درصد خطای پایین تر را ممکن سازد. این مسئله گواهی بر لزوم به‌کارگیری روش‌های نوین تحلیل داده‌ها جهت حصول دانش، نظیر روش داده‌کاوی خواهد بود.دانش قابل توجهی که در زمان استفاده از خدمت یا مصرف کالا توسط مشتری، بین مشتری و سازمان تبادل می شود، به عنوان منبعی مهم برای سازمان شناخته می شود و کسب و بهره برداری از آن به یک مزیت رقابتی در سازمان ها تبدیل شده است.مدیریت دانش مشتری دربردارنده فرایندهایی ست که با شناسایی و اکتساب اطلاعات مشتری و نیز ایجاد و بهره برداری از دانش مشتریان، مربوط است [9]. چنین اطلاعاتی در ماورای محدوده های خارجی سازمان قرار دارند و دانشی که از آن ها استخراج می شود موجب ایجاد ارزش برای سازمان و مشتریان آن خواهد شد [32]. در این تحقیق مسئولیت کشف دانش بر عهده الگوریتم‌های داده‌کاوی خواهد بود. در ادامه از این دانش به عنوان راهنما در مسیر اتخاذ استراتژی‌های سازمان، بهره گیری می شود.
 
 
 
 
فهرست مطالب
 
فصل دوم 12
2-1- مقدمه 13
2-2- مدیریت دانش 14
2-2-1- دانش چیست؟ 15
2-2-2- هرم دانش 15
2-2-3- انواع دانش 16
2-2-3-1- دانش صریح 16
2-2-3-2- دانش ضمنی 16
2-2-4- مدیریت دانش چیست؟ 17
2-2-5- استراتژی‌های مدیریت دانش 18
2-2-5-1- استراتژی اجتماعی سازی (تبدیل دانش پنهان به پنهان) 19
2-2-5- 2- استراتژی برونی سازی (پنهان به آشکار) 19
2-2-5- 3- استراتژی ترکیب سازی (آشکار به آشکار) 20
2-2-5- 4- استراتژی درونیسازی (آشکار به پنهان) 20
2-2-6-معایب عدم بهرهگیری از دانش در سازمان 20
2-2-7- اهداف مدیریت دانش 21
2-2-8- مدل های مدیریت دانش 21
2-3- مدیریت دانش مشتری 23
2-3-1- انواع دانش مشتری 24
2-3-2- مدل مدیریت دانش مشتری 28
2-4- مدیریت ارتباط با مشتری 29
2-4-1- مدیریت ارتباط مشتریان در نظام بانکی 32
2-4-2- مدیریت ارتباط با مشتری: اهداف، مزایا و چالش‌ها 33
2-5- مقایسه مفاهیم CKM و KM و CRM 34
2-6- تاریخچه‌ای از بانک و بانکداری 37
2-7-  سیر تحول فناوری اطلاعات در صنعت بانكداری 38
2-7-1 دوره اول: اتوماسیون پشت باجه 38
2-7-2- دوره دوم: اتوماسیون جلوی باجه 38
2-7-3- دوره سوم: اتصال مشتریان به حساب‌هایشان 38
2-7-4- دوره چهارم: یکپارچه‌سازی سیستم‌ها و مرتبط كردن مشتریان با تمامی عملیات بانكی 39
2-7-5- بانكداری الكترونیك 39
2-8- داده‌کاوی 40
2-8-1- مقایسه روش‌های آماری و داده‌کاوی 40
2-8-2- مفهوم داده‌کاوی 42
2-8-3- داده‌کاوی و کشف دانش 44
2-8-4- فرایند داده‌کاوی 45
2-8-5- معرفی روش‌های داده‌کاوی 51
2-8-5-1- دسته‌بندی 53
2-8-5-2- درخت تصمیم 53
2-8-5-3- شبکه‌های عصبی 55
2-8-5-4- پیش بینی 56
2-8-5-5- خوشه‌بندی 56
2-8-5-5- انواع خوشه‌بندی 57
2-8-5-5-2- معیارهای ارزیابی در خوشه‌بندی 59
2-8-5-6- تحلیل انحراف 60
2-8-5-7- قواعد وابستگی (انجمنی) 61
2-8-5-8- تحلیل توالی 61
2-8-6- نرم‌افزار داده‌کاوی 62
2-8-7- کاربردهای داده‌کاوی 63
2-8-7-1- داده‌کاوی در صنعت بانكداری 63
2-9- پیشینه تحقیق 65
2-9-1- کاربرد داده‌کاوی در بخش‌بندی و مدل‌سازی رفتاری مشتریان در صنعت بانکداری 66
2-9-2- کاربرد داده‌کاوی در ارزیابی اعتبار مشتریان 68
2-9-3- کاربرد داده‌کاوی در زمینه کشف تقلب 69
2-9-4- کاربرد داده‌کاوی در تحلیل روی‌گردانی مشتری 69
2-10- جمع‌بندی مطالب فصل 74
 
 
منابع و مآخذ
 
 
 
 
 
 
 
 
 
فهرست جدول‌ها
جدول 2-1 انواع مختلف تبدیلات دانش 19
جدول 2-2 مقایسه مفاهیم مدیریت دانش، مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت دانش مشتری 35
جدول 2-3 مقایسه روش‌های تحلیل آماری و داده‌کاوی 41
جدول 2-4 فعالیت‌های مربوط به فازهای CRISP-DM و خروجی هر فعالیت 50
جدول 2-5 نمونه داده‌های مورد نیاز در یک مسئله مدل‌سازی به روش دسته‌بندی 54
جدول 2-6 معیارهای محاسبه شباهت در خوشه‌بندی 59
جدول 2-7 معیارهای محاسبه فاصله در خوشه‌بندی 60
جدول 2-8 پژوهش‌های انجام‌گرفته در زمینه کاربرد داده‌کاوی در صنعت بانکداری 71
 
 
 
 
فهرست تصاویر و نمودارها
شکل 2-1 سلسله‌مراتب دانش 16
شکل 2-2 دانش صریح فقط بخش کوچکی از دانش را تشکیل می‌دهد. 17
شکل 2-3 مدل مدیریت دانش پروبست و رمهارد 22
شکل 2-4 چارچوب خوشه انگور جهت نوع شناسی دانش مشتری 26
شکل 2-5 مدل مدیریت دانش مشتری 28
شکل 2-7 گام‌های فرایند تولید دانش از پایگاه داده‌ها 44
شکل 2-8 متدولوژی فرآیند استاندارد میان صنعتی داده‌کاوی (CRISP-DM) 47
شکل 2-9 دسته‌بندی کلی عملکردهای داده‌کاوی 52
شکل 2-11 نیروهای رقابتی پورتر 64
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


توضیحات بیشتر و دانلود



صدور پیش فاکتور، پرداخت آنلاین و دانلود

دانلود کارآموزی مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از download

خرید فایل word مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از download

دریافت فایل pdf مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از download

دانلود پروژه مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از download

خرید پروژه مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از download

دانلود فایل مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از download

دریافت نمونه سوال مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از download

دانلود پروژه مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از download

خرید پروژه مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از download

دانلود مقاله مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از download

دریافت مقاله مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از download

خرید فایل مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از download

دانلود تحقیق مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از download

خرید مقاله مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از download

دانلود فایل pdf مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از download

دانلود مقاله مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از www

خرید پروژه مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از www

دانلود فایل مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از www

دریافت فایل word مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از www

خرید نمونه سوال مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از www

دانلود فایل مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از www

دریافت فایل word مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از www

دانلود فایل word مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از www

خرید فایل مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از www

دانلود تحقیق مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از www

دریافت فایل pdf مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از www

دانلود پروژه مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از www

خرید کارآموزی مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از www

دانلود فایل pdf مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از www

دانلود کارآموزی مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از www

دانلود مقاله مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از pdf

دریافت پروژه مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از pdf

دانلود فایل pdf مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از pdf

خرید فایل مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از pdf

دانلود فایل pdf مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از pdf

دریافت کارآموزی مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از pdf

دانلود پروژه مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از pdf

خرید تحقیق مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از pdf

دانلود پروژه مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از pdf

دریافت تحقیق مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از pdf

خرید فایل مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از pdf

دانلود پروژه مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از pdf

خرید فایل مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از pdf

دانلود نمونه سوال مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از pdf

دانلود فایل مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از pdf

دانلود کارآموزی مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از word

دریافت فایل مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از word

دانلود فایل مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از word

خرید نمونه سوال مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از word

دانلود تحقیق مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از word

دانلود تحقیق مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از word

خرید فایل word مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از word

دانلود پروژه مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از word

دریافت فایل مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از word

دانلود پروژه مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از word

دانلود پروژه مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از word

دانلود فایل مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از word

دریافت فایل مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از word

دانلود پروژه مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از word

دانلود کارآموزی مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از word

دریافت تحقیق مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از free

دانلود مقاله مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از free

دانلود فایل pdf مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از free

خرید تحقیق مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از free

دانلود پروژه مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از free

دریافت کارآموزی مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از free

دانلود فایل word مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از free

دریافت مقاله مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از free

دانلود فایل مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از free

دانلود فایل مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از free

دریافت فایل pdf مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از free

خرید کارآموزی مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از free

دانلود کارآموزی مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از free

دریافت فایل word مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از free

خرید تحقیق مبانی نظری بکارگیری روشهای داده کاوی جهت مدیریت دانش مشتریان از free


مطالب تصادفی